» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
بررسي رابطه بين مدیریت دانش و توانمند¬سازی کارکنان کمیته¬های امداد مهندس ناصر مستانه 1402/11/20 دسته بندی : عمومی 0

چکیده:

هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان کمیته های امداد استان کرمان بود. جامعه آماری این تحقیق، 831 نفر از کارکنان کمیته های امداد استان کرمان را شامل می شد. حجم نمونه با استفاده از روش تصادفی طبقه بندی، 263 نفر محاسبه شد. جهت گردآوری داده های مورد نیاز جهت انجام تحقیق از دو پرسشنامه مدیریت دانش و توانمندسازی استفاده گردید. سپس به منظور آزمون فرضیات تحقیق، با استفاده از نرم افزار SPSS ، از آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن جهت سنجش همبستگی بین متغیرها استفاده شد و از طریق رگرسیون میزان تاثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی بدست آمد. یافته های تحقیق در کل مبین این مطلب است که رابطه مستقیمی بین مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان کمیته وجود دارد و کلیه فرضیات تحقیق که رابطه مولفه های مدیریت دانش(تشخیص، تحصیل، توسعه، اشتراک، نگهداری و بکارگیری دانش) با توانمندسازی می باشد، تائید شد و ویژگی های جمعیت شناسی (سن، جنسیت، میزان تحصیلات و سابقه خدمت) نیز به صورت درصد و درجداول توصیفی و نمودار نشان داده شده اند.

واژگان کلیدی: مدیریت دانش، توانمندسازی، کمیته امداد

 


فصل اول

طر ح  مسأله


1-1- مقدمه:


رشد اطلاعات و دانش در سا ل هاي اخير بسيار سريع و نمايي بوده است و از اين منظر عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات ناميد ه اند ،به طوري كه 80% يافته هاي فن آوري و دانش و نيز 90% تمام دانش ها و اطلاعات فني در جهان در قرن بيستم توليد شده است. اين در حالي است كه در هر پنج سال و نيم حجم آن دو برابر مي گردد از سوي ديگر بسياري از آ نها در كمتر از 4 سال كهنه مي شوند(افرازه،66:1382)

امروزه کشورها بر اساس توانایی آنها در تولید و کاربرد دانش طبقه بندي می شوند و مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی در سازمان ها تبدیل شده است.  مديريت دانش، در درجه اول به انگيزه، تمايل و توانايي افراد براي تسهيم و به اشتراك گذاري دانش خود و استفاده از دانش ديگران وابسته است. . به گفته دراكر[1]،" راز موفقيت سازمان ها در قرن 21 همان مديريت دانش است" .

رشد اطلاعات و دانش در سال هاي اخير بسيار سريع بوده، در نتيجه ديدگاهي براي توسعه فرآیندها بر پايه توسعه مديريت دانش سازماني در ارتباط با فرآیندهاي شغلي بروز كرده است. در اين ديدگاه، بخش عظيمی‌از تغيير فرآیندهاي شغلي از طريق تغيير در توانمندي هاي ايجاد و مديريت دانش فرآیندهاي كاري و محيط آن پديد آمد. مديريت دانش در حوزه منابع انساني به معناي توانمندسازي مديران و كاركنان، و معادل مفهوم توسعه منابع انساني است(مرادزاده و همکاران، 1385: 34).

مهمترين و حياتی ترين دارايي هر سازمان نيروی انسانی آن سازمان است.کيفيت و توانمندی نيروی انسانی مهمترين عامل بقا وحيات سازمان است. از نظر« دراکر » رشد اقتصادی مرهون توانمند کردن کارکنان فرهيخته است. توانمند سازی کارکنان محوری ترين تلاش مديران در نوآوری، تمرکز زدايي وحذف ديوان سالاری در سازمانها می باشد (اسلاميه: 1388).

توانمند سازی یکی از نوید بخش ترین مفاهیم دنیای کسب و کار بوده است که تاکنون کمتر به آن توجه شده است . این مفهوم نخستین بار در دهه 1980 معرفی شد به سرعت به موضوع روز بدل گشت ولی به رغم بحث های فراوان درباره فواید آن بهره برداری از آن ناچیز بود . البته مفهوم توانمند سازی به خودی خود عیب و نقصی ندارد بلکه این افراد هستند که نمی دانند چطور باید ذهنیت سلسله مراتبی و قدیمی خود را با توان افزائی جایگزین کنند . ( امینی ، 1379 :11)

توانمندسازی ظرفیت های بالقوه را برای بهره برداری از سرچشمه توانایی انسان ها که از آن استفاده کامل نمی شود در اختیار می گذارد . کارکنان توانمند به سازمان و به خودشان نفع می رسانند. آنها مشاغل و زندگی کاری خود را بیشتر دارای هدف حس می کنند و درگیری آنها مستقیما به بهسازی مستمر در سیستم ها و فرآیندهای کار تبدیل می شود. در سازمان توانمند، کارکنان با احساس هیجان، مالکیت و افتخار ، بهترین ابداعات و  افکار خود را پیاده می سازند و علاوه بر این ، با احساس مسئولیت کار می کنند و منافع سازمان را بر منافع خود ترجیح می دهند. از طريق توانمند سازی ، مديران واقعا اثر بخشی خود را چند برابر کرده، سازمانهای آنها کار آمدتر شده و می توانند طور ديگری باشند. باوجود اينکه اکثر مديران ، توانمند سازی را مهارتی  می دانند که بايد اجرا وتجربه شود، اما اجرای واقعي آن در مديريت امروزه ، به ندرت صورت می گيرد(وتن وکمرون ،337:1378).

محیط کاری توانمند از روابط جدید بین کارکنان و میان مردم و سازمان ریشه می گیرد . آنها اشتراک مساعی دارند هر یک از افراد نه تنها نسبت به کار خود احساس مسئولیت دارند بلکه نسبت به مجموعه احساس مالکیت می نماید . کارمند یک تصمیم گیرنده است نه یک پیرو . همه احساس می کنند پیوسته در حال فراگیری و توسعه مهارت های جدید هستند تا پاسخگوی درخواست های جدید باشند . ( اسکات و ژافه ،1375 : 3)

توانمند سازی با تغییری در درون مسیر آغاز می شود به عبارت دیگر توانمند سازی به معنی از دست دادن کنترل نمی باشد بلکه به دست آوردن آن است . توانمند سازی به عنوان یک جهت گیری کاملا متفاوت نسبت به کار مشارکتی باید در رفتار و طرز تلقی تمام ساکنان مسیر  و کارکنان ریشه بگیرد . برای مثال در سلسله مراتب سنتی فرد برای هدایت و مسئولیت به یک شخص یعنی رئیس رجوع می کند اما در یک محیط کاری توانمند و مشارکتی قبل از هر اقدامی به همکاران و همچنین

 



فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                 صفحه

چکیده: 1

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1- مقدمه: 3

1-2- عنوان تحقیق: 6

1-3- بیان مسأله: 6

1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق: 9

1-5- اهداف تحقیق: 12

1-6- قلمرو تحقیق: 13

1-7 - تعریف واژه ها، مفاهیم و متغییرها: 13

1-8- خلاصه فصل: 18

 فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع

2-1- بررسی تحقیق های انجام شده: 20

الف) تحقیقات داخلی: 20

ب) تحقیقات خارجی: 23

2-2- بررسي رويكرد ها و نظریات مختلف نسبت به مديريت دانش: 33

2-3- چارچوب نظری تحقیق: 43

2-4- رویکردها و مدلهای توانمندسازی: 46

توانمندسازی ساختاری: 49

توانمندسازی روانشناختی: 52

مدل باون ولاونر: 56

مدل آلفرد باندورا: 56

مدل ایده‌آل نولر: 57

مدل سه مرحله ای آلن رندولف: 57

2-5- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش : 59

2-6- سلسه مراتب دانش... 62

2-7- انواع دانش... 65

2-8- عناصر اساسي مديريت دانش... 68

2-9- مديريت دانش در منابع انساني. 76

2-10- مديريت دانش در بخش دولتي. 77

2-10-1موانع عمده مديريت دانش در بخش دولتي. 81

2-11- پیشینه توانمند سازی در جهان. 83

2-12- پیشینه توانمند سازی در نظام اداری ایران. 87

2-13- اهميت ونقش توانمندسازی نيروی انسانی درسازمانهای امروزه 90

2-14- دلایل توانمند سازی. 92

2-15- دلایل عدم تمایل مدیران به توانمند سازی. 94

2-16- موانع توانمند سازی در سازمان. 100

2-16-1- موانع ساختاری توانمند سازی. 101

2-16-2- موانع محیطی توانمند سازی. 102

2-17- موانع رفتاری توانمند سازی. 102

2-18- اهمیت توانمند سازی در سازمان ها 103

2-19- مزایای توانمند سازی. 105

2-19-1- مزایای سازمانی. 107

2-19-2- مزایای فردی. 107

2-20- پیامد های توانمند سازی. 108

2-21- درجه و انواع توانمند سازی. 109

2-22- اصول توانمند سازی. 112

2-23- گونه شناسی توانمند سازی. 113

2-24- مراحل توانمند سازي : 117

2-25- ویژگی های سازمان توانمند و غیر توانمند : 117

2-26- راه های ارتقای سطح توانمند سازی در سازمان. 120

2-27- برنامه های توانمند سازی : 123

2-28- مدل تحلیلی تحقیق: 127

2-29- فرضیه های پژوهش: 128

2-30- خلاصه فصل: 129

فصل سوم:روش تحقیق

3-1- مقدمه. 131

3-2- گام های تحقیق. 131

3-3- فرايند تحقيق. 134

3-4- روش تحقيق. 135

3-5- جامعه آماری. 136

3-6- حجم نمونه. 136

3-7- روش نمونه گیری. 141

3-8- روش گردآوري اطلاعات.. 142

3-9- ابزار جمع آوری داده ها 143

3-9-1- پرسشنامه توانمندسازی کارکنان: 143

3-9-2- پرسشنامه مدیریت دانش: 144

3-10- روایی وپایایی ابزار جمع آوری داده ها 146

3-10-1- روایی ابزار جمع آوری داده ها 147

3-10-2- پایایی ابزار سنجش داده ها 147

3-11- روش تجزیه و تحلیل داده ها 148

3-12- خلاصه فصل سوم 149

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

1-4 مقدمه: 151

2-4 تحلیل توصیفی داده های تحقیق: 151

تحلیل توصیفی داده های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 151

3-4 توصیف کمی متغیر های تحقیق. 161

4-4 تحلیل توصیفی سؤالات پرسشنامه. 169

5-4 توصیف متغیرهای تحقیق. 175

1-5-4 توصیف متغیر تشخیص دانش... 176

2-5-4 توصیف متغیر تحصیل دانش... 177

3-5-4 توصیف متغیر توسعه دانش... 179

4-5-4 توصیف متغیر اشتراک دانش... 180

5-5-4 توصیف متغیر نگهداری دانش... 182

6-5-4 توصیف متغیر بکارگیری دانش... 183

   7-5-4-توصیف متغیر مدیریت دانش .............................................................................................185

8-5-4 توصیف متغیر توانمندسازی کارکنان. 186

6-4 تحلیل استنباطی داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق. 188

1-6-4 فرضیه اصلی تحقیق. 188

1-1-6-4 بين مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان درکمیته های امداد استان کرمان رابطه معني داري وجود دارد. 188

2-6-4 فرضیه های فرعی. 191

1-2-6-4  بين تشخیص دانش و توانمندسازی کارکنان درکمیته های امداد استان کرمان رابطه معني داري وجود دارد. 191

2-2-6-4  بين تحصیل دانش و توانمندسازی کارکنان درکمیته های امداد استان کرمان رابطه معني داري وجود دارد. 193

3-2-6-4  بين توسعه دانش و توانمندسازی کارکنان درکمیته های امداد استان کرمان رابطه معني داري وجود دارد. 196

4-2-6-4  بين اشتراک دانش و توانمندسازی کارکنان درکمیته های امداد استان کرمان رابطه معني داري وجود دارد. 198

5-2-6-4  بين نگهداری دانش و توانمندسازی کارکنان درکمیته های امداد استان کرمان رابطه معني داري وجود دارد. 201

6-2-6-4  بين بکارگیری دانش و توانمندسازی کارکنان درکمیته های امداد استان کرمان رابطه معني داري وجود دارد. 203

7-4  رگرسیون چند متغیره  برای بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته. 206

   8-4 خلاصه فصل چهارم ........................................................................................................................216   

فصل پنجم نتیجه گیری

5-1- مقدمه. 218

5-2-  نتایج آمار توصیفی و استنباطی: 218

5-2-1- توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی: 219

5-2-3- تحلیل استنباطی داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق. 223

5-3- بحث و نتیجه گیری: 228

5-4- پیشنهادات : 232

5-٥- محدودیت های تحقیق. 232

5-6- خلاصه فصل پنجم. 233

منابع: 234


ضمائم


فهرست جداول و نمودارها

     عنوان                                                                                                                                              صفحه

نمودار 3-1: فرايند تحقيق. 79

جدول 3-1- جامعه و نمونه آماری كميته امداد امام خميني (ره) استان کرمان: 138

جدول(3-1): سوالات مربوط به هر یک از مولفه های توانمندسازی کارکنان. 146

جدول شماره( 3-3). تعداد و گویه های مربوط به مولفه های مدیریت دانش... 146

جدول 1-4 توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت.. 152

نمودار 1-4 ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت.. 152

جدول 2-4 توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سطح تحصیلات.. 153

نمودار 2-4 ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب سطح تحصیلات.. 154

جدول3-4 توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن. 155

نمودار 3-4 ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن. 156

جدول 4-4 توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سابقه خدمت.. 157

نمودار 4-4 ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب سابقه خدمت.. 158

جدول 5-4 توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب رده شغلی. 159

نمودار 5-4 ترکیب جمعیتی نمونه مورد مطالعه بر حسب رده شغلی. 160

جدول 6-4 مقادیر شاخص های توصیفی در خصوص متغیر های تحقیق. 162

جدول 7-4 مقادیر شاخص های توصیفی در خصوص متغیر های تحقیق. 163

جدول 8-4 وضعیت نمره آزمودنی های متغیرها 164

نمودار 6-4 هیستوگرام تشخیص دانش... 165

نمودار 7-4 هیستوگرام تحصیل دانش... 165

نمودار 8-4 هیستوگرام توسعه دانش... 166

نمودار 9-4 هیستوگرام اشتراک دانش... 166

نمودار 10-4 هیستوگرام نگهداری دانش... 167

نمودار 11-4 هیستوگرام بکارگیری دانش... 167

نمودار 12-4 هیستوگرام مدیریت دانش... 168

نمودار 13-4 هیستوگرام توانمندسازی کارکنان. 168

جدول 9-4 توزیع فراوانی ومیانگین سؤالات مربوط به پرسشنامه مدیریت دانش... 169

جدول 10-4 توزیع فراوانی ومیانگین سؤالات مربوط به پرسشنامه تونمندسازی کارکنان  173

1-5-4 توصیف متغیر تشخیص دانش... 176

جدول 11-4 توزیع فراوانی متغیر تشخیص دانش... 176

نمودار 14-4 وضعیت متغیر تشخیص دانش... 177

   جدول 15-4-توزیع فراوانی متغیر تحصیل دانش ...................................................................................178

نمودار 15-4 وضعیت متغیر تحصیل دانش... 178

جدول 13-4 توزیع فراوانی متغیر توسعه دانش... 179

نمودار 16-4 وضعیت متغیر توسعه دانش... 180

جدول 14-4 توزیع فراوانی متغیر اشتراک دانش... 181

نمودار 17-4 وضعیت متغیر اشتراک دانش... 181

جدول 15-4 توزیع فراوانی متغیر نگهداری دانش... 182

نمودار 18-4 وضعیت متغیر نگهداری دانش... 183

جدول 16-4 توزیع فراوانی متغیر بکارگیری دانش... 184

نمودار 19-4 وضعیت متغیر بکارگیری دانش... 184

7-5-4 توصیف متغیر مدیریت دانش... 185

جدول 17-4 توزیع فراوانی متغیر مدیریت دانش... 185

نمودار 20-4 وضعیت متغیر مدیریت دانش... 186

    جدول 18-4- توزیع فراوانی متغییر توانمند سازی .................................................................................187

نمودار 21-4 وضعیت متغیر توانمندسازی کارکنان. 187

جدول 19-4 ضرایب همبستگی بین مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان. 189

    جدول 20-4- خلاصه مدل رگرسیونی ....................................................................................................190

نمودار 22-4 پراکندگی متغیرهای مدیریت دانش * توانمندسازی کارکنان. 190

جدول 21-4 ضرایب همبستگی بین تشخیص دانش و توانمندسازی کارکنان. 191

نمودار 23-4 پراکندگی متغیرهای تشخیص دانش * توانمندسازی کارکنان. 192

جدول 22-4 خلاصه مدل رگرسیونی. 193

جدول 23-4 ضرایب همبستگی بین تحصیل دانش و توانمندسازی کارکنان. 194

نمودار 24-4 پراکندگی متغیرهای تحصیل دانش * توانمندسازی کارکنان. 195

جدول 24-4 خلاصه مدل رگرسیونی. 195

جدول 25-4 ضرایب همبستگی بین توسعه دانش و توانمندسازی کارکنان. 196

نمودار 25-4 پراکندگی متغیرهای توسعه دانش * توانمندسازی کارکنان. 197

جدول 26-4 خلاصه مدل رگرسیونی. 198

جدول 27-4 ضرایب همبستگی بین اشتراک دانش و توانمندسازی کارکنان. 199

نمودار 26-4 پراکندگی متغیرهای اشتراک دانش * توانمندسازی کارکنان. 200

جدول 28-4 خلاصه مدل رگرسیونی. 200

جدول 29-4 ضرایب همبستگی بین نگهداری دانش و توانمندسازی کارکنان. 201

نمودار 27-4 پراکندگی متغیرهای نگهداری دانش * توانمندسازی کارکنان. 202

جدول 30-4 خلاصه مدل رگرسیونی. 203

جدول 31-4 ضرایب همبستگی بین بکارگیری  دانش و توانمندسازی کارکنان. 204

نمودار 28-4 پراکندگی متغیرهای بکارگیری دانش * توانمندسازی کارکنان. 205

جدول 32-4 خلاصه مدل رگرسیونی. 205

    نمودار29-4-هیستوگرام ..........................................................................................................................208

نمودار 30-4 نرمال بودن خطاها 208

جدول 33-4 متغیرهای وارد شده و خارج شده به مدل رگرسیونی. 209

جدول 34-4 خلاصه مدل رگرسيون. 210

جدول 35-4 تحلیل واریانس... 212

جدول 36-4 ضرایب مدل رگرسیونی. 213


خرید و دانلود | 399,000 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط